2011 m. Vilniaus oro uostas aptarnavo 1.712.458 keleivius – 24,65% daugiau nei 2010 m. Skrydžių skaičius augo 6,13%, krovinių srautas – 9,24%.
Panašaus augimo tempo Vilniaus oro uostas tikisi ir 2012 m.:
Pirmojo serijos įrašo tema – kaip sekėsi maršrutams iš Vilniaus oro uosto. O daugeliui sekėsi puikiai. 9 maršrutams 2011 m. buvo rekordiniai. Daugelis rekordininkų – ne “low cost” bendrovių išvystytos kryptys, o kryptys-senbuvės. Bet apie viską iš eilės.
Vilnius-Ryga
2011-aisiais Rygos kryptimi “per plauką” pasiektas rekordas. Vilnius-Ryga 2011 m. keliavusių srautas buvo 400 keleivių didesnis nei 2009 m. Rygos kryptimi iki rugpjūčio mėn. srautas augo vidutiniškai 40%, tačiau per likusią metų dalį nusirito iki neigiamo pokyčio. Panašu, jog Rygos krypčiai didžiausią įtaką padarė ne tiesioginių skrydžių plėtra iš Vilniaus, o nežinomybė dėl aviakompanijos ateities, kilusi vasaros pabaigoje.
2012-aisiais “airBaltic” ketina išlaikyti panašų sėdynių skaičių Vilnius-Ryga maršrute kaip 2011 m., tačiau išlaikyti tokį srautą bus sunku. Prognozuoju, jog Vilnius-Ryga kryptimi keleivių srautas gali sumažėti iki maždaug 150 tūkst. keleivių.
Vilnius-Frankfurtas
2011 m. kovo pabaigoje aviakompanija “Lufthansa” pristatė naują tvarkaraštį Vilnius-Frankfurtas kryptimi, kas leido ir taip augusiam srautui įgauti didžiulį pagreitį. Daugiau nei 150 tūkst. keleivių keliavo tarp Vilniaus ir Frankfurto – tai akivaizdus visų laikų rekordas, nepaisant to, jog iki 2008 m. pabaigos maršrute dirbo du vežėjai.
2012 m. “Lufthansa” numato dar padidinti sėdynių skaičių Frankfurto kryptimi. Pirmą kartą žiemos tvarkaraštyje vyksta du skrydžiai per dieną, o nuo vasaros tvarkaraščio “Lufthansa” į Vilnių skraidys A320 lėktuvu.
Vilnius-Londonas
2011-aisiais maršrute iš Vilniaus į Londoną pradėjo dirbti du vežėjai – “Ryanair” ir “Wizz Air”. Po nuopolio 2009-2010 m., srautas į Londoną praėjusiais metais grįžo į Vilnių. Nors maršrutas sukosi tik du metų trečdalius, srautas grįžo į 2007-2008 m. lygį.
2012 m. gegužę “Wizz Air” nuo 5 skrydžių per savaitę padidins skrydžių skaičių iki 11 per savaitę. Didesnis 2011 m. naujokų įdirbis šiame maršrute turėtų pasiekti rekordinį 200 tūkst. keleivių srautą į Jungtinės Karalystės sostinę.
Vilnius-Kopenhaga
Viena pirmųjų Lietuvoje pradėjusių dirbti Užsienio aviakompanijų SAS užleido Kopenhagos maršrutą 2005 m. aviakompanijai “airBaltic”. Pastaroji gerokai įsuko šį maršrutą, tačiau, pasikeitus strategijai jį pradėjo 2009 m. siaurinti. Aviakompanija SAS grįžo į maršrutą 2010 m. sausį, o 2011 m. gegužę “airBaltic” galutinai pasitraukė iš šio maršruto.
2012 m. dėka SAS didesnių naudojamų lėktuvų ir gilesnio įdirbio, keleivių skaičius Vilnius-Kopenhaga turėtų grįžti į 2004-2005 m. lygį – prieš SAS pasitraukimą iš šio maršruto.
Vilnius-Airija
2011 m. keleivių skaičius tarp Vilniaus ir Airijos taip pat pasiekė rekordą. Nors keleivių tarp Vilniaus ir Dublino yra mažiau nei 2005-2008 metais, tačiau šiemet pirmą kartą pasiūlyti skrydžiai tarp Vilniaus ir Korko leido rinkai ūgtelti.
2012 m. galima šiuo maršutu laukti naujo rekordo – stipriai išvystytas “Aer Lingus” ir “Ryanair” skrydžių Vilnius-Dublinas produktas bei papildomas trečias savaitinis “Wizz Air” skrydis iš Vilniaus į Korką nuo birželio pabaigos leis rinkai toliau augti.
Vilnius-Helsinkis
2011 m. buvo rekordiniai aviakompanijai “Finnair” dirbančiai Vilnius-Helsinkis maršrute, tačiau pačiai Helsinkio krypčiai 2011 m. nebuvo patys geriausi. 2007-2008 m. tarp Vilniaus ir Helsinkio dirbusi “airBaltic” judindavo tranzitinį srautą bei padėdavo formuoti geresnį verslui skirtą “point-to-point” produktą.
2012 m. būtent labiau į tiesioginį verslo srautą orientuotas produktas tarp Vilniaus ir Helsinkio leistų toliau vystyti maršrutą ir padidinti jį iki 100 tūkst. keleivių per metus.
Vilnius-Praha
“Czech Airlines” “kriziniais” 2009-aisiais labiausiai sugebėjo pasinaudoti tiesioginių skrydžių iš Vilniaus sumažėjimu ir vežti daugiau keleivių tranzitu po Prahos oro uostą. Tačiau, augant tiesioginių skrydžių iš Vilniaus skaičiui greičiau nei keleivių srautui restruktūrizaciją išgyvenančiai “Czech Airlines” teko mažinti apsukas Vilniuje, dėl to srautai 2010 ir 2011 m. mažėjo.
“Czech Airlines” dvigubai sumažino skrydžių tarp Vilniaus ir Prahos skaičių, tačiau keleivių skaičius sumažėjo mažiau nei dvigubai, kas rodo Vilnius-Praha krypties potencialą.
Vilnius-Varšuva
Aviakompanija LOT, jau greitai minėsianti darbo Vilniaus oro uoste dvidešimtmetį, 2011 m. pasiekė rekordą Vilnius-Varšuva kryptimi, o srautas šia kryptimi nuosekliai auga nuo 2008 m. Augimą lėmė stiprėjantis verslo ryšys su Lenkija bei LOT pozicijų įtvirtinimas kaip patogiausių Rytų Europos jungčių teikėjo.
Panašaus augimo Vilnius-Varšuva kryptimi galima laukti ir 2012 m., todėl rekordas turėtų būti pagerintas. “LOT Polish Airlines” tam ruošiasi – nuo vasaros sezono pradžios rytiniu reisu iš Vilniaus visuomet skraidys reaktyviniai “Embraer 170″ tipo lėktuvai.
Vilnius-Maskva
2011 m. 11 mėnesių be konkurencijos dirbusi aviakompanija “utair” pasiekė rekordinį srautą tarp Vilniaus ir Maskvos – 55 tūkst. keleivių. Tai geresnis rezultatas negu tais laikais, kuomet Maskvos kryptimi turėjo solidų įdirbį “flyLAL”/”Aeroflot”.
2012 m. jau dabar galime laikyti sprogimo Maskvos kryptimi metais – gruodį skrydžius į Domodedovo oro uostą pradėjo “Transaero”, o nuo kovo pabaigos su kasdieniais skrydžiais į Šeremetjevo oro uostą grįžta “Aeroflot”.
Vilnius-Kijevas
Jei 2012 m. laukiame Maskvos krypties sprogimo, tai 2011 m. galime laikyti Kijevo maršruto sprogimo metais. Aviakompanija “Aerosvit” daugiau per metus daugiau nei padvigubino srautą Vilnius-Kijevas maršrute ir dvigubai pagerino šios krypties rekordą.
2012 m. “Aerosvit” aktyviai ieško galimybių didinti sėdynių skaičių Vilnius-Kijevas maršrute, kas leistų dar pagerinti maršruto rezultatą.
Vilnius-Milanas
2011 m. “low cost” atradimu galima laikyti maršrutus iš Vilniaus į Italiją. Per plauką Milano kryptimi nebuvo pasiektas rekordas. Kryptis – sėkminga, dar sezono įkarštyje “Wizz Air” padidino skrydžių skaičių iš Vilniaus į Milaną iki trijų per savaitę.
2012 m. iš Vilniaus į Milaną galima skristi beveik kasdien (išskyrus sekmadienius), o kryptis gali tikėtis rekordo ir 80 tūkst. keleivių maršrute. Tai gera žinia mūsų turizmo sektoriui, kadangi keleivių portfolio akivaizdžiai jaučiamas turistų judėjimas iš Milano į Lietuvą.
Vilnius-Roma
2011 m. buvo permainų metai Romos maršrutui. Kovo pabaigoje skrydžius į Romą nutraukusį “airBaltic” pakeitė du vežėjai – “Ryanair” ir “Wizz Air”. Ir nors “Wizz Air” sumažino skrydžių skaičių į Romą nuo 3 iki 2 skrydžių per savaitę, tai nesutrukdė maršrutui pasiekti absoliutų rekordą – daugiau nei 55 tūkst. keleivių.
2012 m. planuojami 5 skrydžiai per savaitę tarp Vilniaus ir Romos, kas leis dar sykį pagerinti maršruto rekordą. Pastebėtina, jog Vilnius-Roma maršrutą pamėgo ne tik į Italijos sostinę traukiantys lietuviai, tačiau ir iš Italijos atkeliaujantys turistai į Lietuvą.
Vilnius-Viena
Rekordinį srautą 2011 m. pademonstravo dar viena Vilniaus oro uosto senbuvė – “Austrian Airlines”. Srautas į Vieną pirmą kartą viršijo 40 tūkst. keleivių.
2012 m. Vienos kryptimi galima laukti nedidelio tolimesnio augimo.
Vilnius-Nyderlandai
“Estonian Air” bandymas pasinaudoti senu “flyLAL” įdirbiu Vilnius-Amsterdamas maršrute perodė, kokie trapūs yra tranzitinio srauto judėjimo įpročiai. Per 2009 m. lietuviai atprato į tolimąsias kryptis skristi per Amsterdamą ir įpročiams atstatyti yra reikalingas galingas įdirbis. Jungtį su Amsterdamu pakeitė “Wizz Air” siūloma kryptis į Eindhoveną, kuri sėkmingai pildo tiesioginio srauto tarp Vilniaus ir Nyderlandų poreikius.
2012 m. numatoma daugiau skrydžių į Eindhoveną – nuo kovo pabaigos “Wizz Air” tarp Vilniaus ir Eindhoveno skraidys tris kartus per savaitę.
Vilnius-Barselona
Rekordą 2011 m. nesunkiai pagerino “low cost” bendrovės, atėjusios į Vilnius-Barselona maršrutą. Gegužę “Ryanair” pradėjo skrydžius iš Vilniaus į Žironą, tačiau, gerindama produktą nuo rudens skrydžius perkėlė į pagrindinį Barselonos oro uostą.
Geras produktas 2012 m. turėtų toiau vystyti šį maršrutą ir Vilnius-Barselona gali tikėtis 5o tūkst. keleivių. Tarp Vilniaus ir pagrindinio Barselonos El Prat oro uosto galima skraidyti keturis kartus per savaitę – pirmadieniais, trečiadieniais, penktadieniais ir sekmadieniais.
Vilnius-Vokietija
Išskyrus pagrindinį Vokietijos hub’ą – Frankfurto oro uostą, skrydžiai į kitus Vokietijos oro uostus patyrė bene patį didžiausią sukrėtimą per krizę 2009 m. Nuo 110 tūkst. keleivių srautas į Vokietijos oro uostus krito iki 10 tūkst. srauto, o 2011 m. atsiradę tiesioginiai skrydžiai į Brėmeną, Dortmundą, bei grįžę skrydžiai į Berlyną lėmė srauto į Vokietiją atsigavimą.
2012 m. numatomas tolimesnis skrydžių didėjimas Vokietijos kryptimis. Kovo pradžioje “Skyways” grįš su tiesioginiais skrydžiais tarp Vilniaus ir Berlyno, o nuo kovo pabaigos “Ryanair” atidaro visiškai naują kryptį į Karlsrūhės/Baden Badeno oro uostą. 2012 m. vasarai suformuoti produktai leidžia tikėtis prieškrizinio, 100 tūkst. keleivių srauto tarp Vilniaus ir Vokietijos (neskaitant Frankfurto) oro uostų.
Vilnius-Oslas
2009-2011 m. srautas tarp Vilniaus ir Oslo laikėsi stabilus. Tačiau, 2007-2008 m. rezultatai rodo, jog šia kryptimi potencialas yra didesnis.
2012 m. “Wizz Air” pradės skrydžius iš Vilniaus į Oslo Sanjeford oro uostą, kas turėtų suteikti antrąjį kvėpavimą Vilnius-Oslas srautui. Maža to, pirmą kartą istorijoje gegužės mėnesį bus atidaryti tiesioginiai skrydžiai iš Vilniaus į Bergeną.
Vilnius-Briuselis
Viena pirmųjų po “flyLAL” veiklos stabdymo Vilniuje pasirodžiusių bendrovių “brussels airlines” 2011 m. toliau įdirbinėjo Vilnius-Briuselis maršrutą. Nors tvarkaraštis nėra pats geriausias tiesioginiam srautui tarp Vilniaus ir Briuselio, įdirbis, tranzitas ir “Lufthansa” grupės srautas leidžia iš lėto didinti keleivių srautą. Panašus augimas turėtų išsilaikyti ir 2011 m.
Vilnius-Talinas
Vilnius-Talinas kryptimi keleivių srautas laikos stabilus nuo 2009 m. 2011 m. rudenį iš maršruto pasitraukė tiesioginius vykdanti aviakompanija “airBaltic”. Rekordiniai Vilnius-Talinas maršrutui metai buvo 2008-ieji, kuomet šalia tiesiogionio verslo srauto aviakompanijos “airBaltic” ir “flyLAL” veždavo tranzitą iš Talino per Vilniaus oro uostą, o “Estonian Air” – iš Vilniaus per Talino oro uostą.
Nuo 2012 m. vasaros sezono pradžios “Estonian Air” ketina dar sustiprinti Vilnius-Talinas produktą ir padaryti jį dar patogesnį tiek verslui, tiek siūlyti patogesnius jungimus per Talino oro uostą. Darbo dienomis vyks keturi skrydžiai per dieną beveik vienodais intervalais, o du skrydžiai – reaktyviniais naujais 88 vietų CRJ900, kurių pagalba kelionė į Taliną sutrumpės iki valandos. Su tokiu produktu galima laukti keleivių Vilnius-Talinas maršrutu skaičiui sugrįžti į 2007 m. lygį.
Vilnius-Stokholmas
Sunkiai įsisiubuojantį maršrutą Vilnius-Stokholmas 2011 m. bandė sėkmę dvi aviakompanijos. Metus pradėjo “Estonian Air”, o vėliau – “Skyways”, kuri perėmė ir bendradarbiavimą su SAS. “Skyways” sekasi geriau negu prieš dviejus metus, kuomet 2009 m. šis tuomet regioninis Švedijos vežėjas skraidė šiuo maršrutu.
Dar 2011 m. Stokholmo Skavsta oro uostas tapo vieninteliu netaikliu “žemų sąnaudų” bendrovių šūviu ir “Wizz Air” uždarė šį maršrutą po gero mėnesio skraidymo tarp Vilniaus ir Stokholmo.
2012 m. Stokholmo kryptimi turėtų išsilaikyti panašus srautas kaip 2011 m.
O kaip pildėsi lėktuvai?
2011 m. buvo užpildyta 68% sėdynių, skridusių iš/į Vilniaus oro uostą. Ilguoju laikotarpiu laikoma, jog “sočios” rinkos vidurkis yra 75%, t.y. Vilniaus oro uoste 2011 m. pasiūla viršijo paklausą. Tai yra, net neplečiant skrydžių skaičiaus yra pakankamai vietos keleiviams atskristi/išskristi iš Vilniaus.
Geriausiai 2011 m. pildėsi Frankfurto, Londono, Eindhoveno, Donkasterio ir Korko kryptys. Pastebėtina, jog visomis šiomis kryptimis 2012 m. numatomi skrydžių skaičiaus arba lėktuvų didinimai, kas rodo, jog aviakompanijos į užaugusią paklausą sureguoja labai greitai.
Amsterdamo ir Paryžiaus kryptimis 2011 m. skrydžiai buvo sustabdyti – o šios abi kryptys pateko į prasčiausiai besipildžiusiųjų penketuką. Kol kas sunkiai sukasi “Skyways” kryptys į Stokholmą ir Berlyną – reikalingas didesnis įdirbis šioms kryptims išsilaikyti.