Dingus Jūsų bagažui, kuo skubiau apie tai informuokite oro vežėją. Pateikite prarasto bagažo kvitą, išduotą dingusio bagažo skyriuje, pretenziją ir registracijos į skrydį pažymėjimą.
Lietuvoje ratifikuota Monrealio konvencija dėl tam tikrų tarptautinio vežimo oro taisyklių suvienodinimo numato terminus ir kompensacijų dydžius jei dėl oro vežėjo kaltės pametamas įregistruotas bagažas, jeigu atsitikimas, kuris buvo praradimo priežastis, įvyko orlaivyje arba bet kuriuo kitu laikotarpiu, per kurį aviakompanija buvo atsakinga už įregistruotą bagažą. Neregistruoto bagažo atveju, įskaitant asmens daiktus, aviakompanija atsako tik tuo atveju, jeigu žala atsirado dėl jos ar jos darbuotojų arba atstovų kaltės.
Prarastas bagažas
Prarastu pripažįstamas bagažas, kuris neatvežamas per 21 dieną nuo tos dienos, kai jis turėjo būti atvežtas arba pats vežėjas pripažįsta jo praradimo faktą. Tokiu atveju keleivis gali gauti bagažo vertę atitinkančią kompensaciją, tačiau vežėjo atsakomybė ribojama iki 1000 specialiųjų skolinimosi teisių (maždaug 1100 Eurų). Oro vežėjas gali Jūsų prašyti pateikti įrodymus, pvz. čekius, dėl Jūsų lagamine buvusių daiktų.
Laikas svarbus
Jeigu bagažas vėluoja, rašytinę pretenziją oro vežėjui reikia pateikti ne vėliau kaip per 21 dieną, nuo tos dienos kai Jums buvo perduotas vėluojantis bagažas.
Jei bagažui padaroma žala - rašytinę pretenziją reikia pateikti tuoj pat arba vėliausiai per 7 dienas.
Vėluojant bagažui, Jūs turite teisę į būtinąsias išlaidas, pvz. higienos reikmenis ir pan. Saugokite tokių pirkinių čekius ir juos pateikite oro vežėjui kartu su pretenzija. Tačiau taip pat verta atsiminti, kad vežėjas neatsako už žalą, atsiradusią dėl vėlavimo, jeigu jis įrodo, kad jis ir jo darbuotojai ir atstovai ėmėsi visų prieinamų protingų priemonių žalai išvengti, arba tai, kad jam ar jiems buvo neįmanoma imtis šių priemonių.
Ką dar galime padaryti?
Visada pasiskaityti oro vežėjo bagažo vežimo taisykles – kokius daiktus vežti galima, kokių – ne ir už kuriuos kompensacija nebūtų mokama.
Oro vežėjai siūlo savo klientams papildomas etiketes, kuriose reikia pažymėti vardą, pavardę ir telefoną, ir jas pritvirtinti ant lagamino, tuomet lieka daugiau vilčių, kad dingęs lagaminas sugrįš teisėtam šeimininkui.
Didžioji dalis lagaminų yra juodos spalvos, tad vertėtų atsiminti, kad visada lengviau apibūdinti dingusį bagažą ir jį rasti, jei šis būtų, pvz. oranžinis, arba išskirti jį ryškiu raišteliu.
Jei visgi registruotame bagaže vežate vertingus daiktus, vertėtų juos apdrausti papildomai.
Pavyzdys iš praktikos
Vartotoja skrido iš Vilniaus į Dubliną su persėdimu Kopenhagoje. Atskridus paaiškėjo, kad vartotojos bagažas – dingęs. Vartotoja kreipėsi į pirmąjį skrydžio segmentą vykdžiusias oro linijas, kurios vartotoją nukreipė į antrąsias oro linijas. Pagal Monrealio konvenciją, keleivis arba siuntėjas turi teisę pareikšti ieškinį pirmajam vežėjui, o keleivis arba gavėjas, turintys teisę gauti bagažą arba krovinį, turi teisę pareikšti ieškinį paskutiniam vežėjui, be to, ir kiekvienas iš jų gali pareikšti ieškinį vežėjui, vykdžiusiam vežimą, kurio metu bagažas ar krovinys buvo sunaikintas, prarastas, sugadintas arba vėlavo.
Vartotoja kreipėsi į Europos vartotojų centrą, kuris, surinkęs visą reikiamą bylos medžiagą, perdavė vartotojos pretenziją Europos vartotojų centrui Suomijoje (pagal antrojo vežėjo registracijos vietą), kad šis bendradarbiaudamas su Suomijos oro vežėju, išspręstų vartotojos pretenziją. Įsikišus Europos vartotojų centrų tinklui, vartotoja sėkmingai atgavo didžiąją dalį pinigų.
Ką vartotoja padarė gerai? Ji laiku pateikė savo skundą vežėjui. Skundą pateikė raštu ir pateikė visus kelionės dokumentus. Ką galėjo padaryti daugiau? Trūko daiktų, buvusių dingusiame bagaže, čekių. Saugokite svarbių ir brangių daiktų čekius, net jei garantija jiems jau pasibaigusi! Jei daiktų čekių nebeturėsite, vertė bus nustatoma pagal vidutinę rinkos kainą, atsižvelgiant į nusidėvėjimą.
Tad prisiminkite, kad nepavykus problemos išspręsti su pačiu vežėjų, kreipkitės į Europos vartotojų centrą Lietuvoje (info@ecc.lt, tel. (8-5) 265 0368, www.ecc.lt, Odminių g. 12, 01122 Vilnius). Europos vartotojų centrai veikia 27 Europos Sąjungos šalyse, taip pat Norvegijoje ir Islandijoje. Jie visi sudaro tinklą ir, gindami vartotojų teises, glaudžiai bendradarbiauja tarpusavyje. Europos vartotojų centras padeda Lietuvos Respublikos vartotojui – Europos Sąjungos šalyse nusipirkus netinkamos kokybės prekę ar paslaugą, taip pat užsieniečiui, Europos Sąjungos vartotojui, įsigijusiam netinkamos kokybės prekę ar paslaugą Lietuvoje.
Informaciją parengė
J. Dalinkevičiūtė
Teisininkė patarėja
Europos vartotojų centras
www.ecc.lt
Keliaujantiems apie bagažą
Ar bent kartą lengviau atsidusote galiausiai pamatę savo juodą lagaminą, lėtai slenkantį bagažo išdavimo juosta oro uoste? Vadinasi suprantate, kad tikimybė, jog Jūsų bagažas gali vėluoti, atkeliauti sugadintas ar net dingti, yra gan didelė? Tuomet Jums vertėtų šį straipsnį skaityti toliau.
Dingus Jūsų bagažui, kuo skubiau apie tai informuokite oro vežėją. Pateikite prarasto bagažo kvitą, išduotą dingusio bagažo skyriuje, pretenziją ir registracijos į skrydį pažymėjimą.
Lietuvoje ratifikuota Monrealio konvencija dėl tam tikrų tarptautinio vežimo oro taisyklių suvienodinimo numato terminus ir kompensacijų dydžius jei dėl oro vežėjo kaltės pametamas įregistruotas bagažas, jeigu atsitikimas, kuris buvo praradimo priežastis, įvyko orlaivyje arba bet kuriuo kitu laikotarpiu, per kurį aviakompanija buvo atsakinga už įregistruotą bagažą. Neregistruoto bagažo atveju, įskaitant asmens daiktus, aviakompanija atsako tik tuo atveju, jeigu žala atsirado dėl jos ar jos darbuotojų arba atstovų kaltės.
Prarastas bagažas
Prarastu pripažįstamas bagažas, kuris neatvežamas per 21 dieną nuo tos dienos, kai jis turėjo būti atvežtas arba pats vežėjas pripažįsta jo praradimo faktą. Tokiu atveju keleivis gali gauti bagažo vertę atitinkančią kompensaciją, tačiau vežėjo atsakomybė ribojama iki 1000 specialiųjų skolinimosi teisių (maždaug 1100 Eurų). Oro vežėjas gali Jūsų prašyti pateikti įrodymus, pvz. čekius, dėl Jūsų lagamine buvusių daiktų.
Laikas svarbus
Jeigu bagažas vėluoja, rašytinę pretenziją oro vežėjui reikia pateikti ne vėliau kaip per 21 dieną, nuo tos dienos kai Jums buvo perduotas vėluojantis bagažas.
Jei bagažui padaroma žala - rašytinę pretenziją reikia pateikti tuoj pat arba vėliausiai per 7 dienas.
Vėluojant bagažui, Jūs turite teisę į būtinąsias išlaidas, pvz. higienos reikmenis ir pan. Saugokite tokių pirkinių čekius ir juos pateikite oro vežėjui kartu su pretenzija. Tačiau taip pat verta atsiminti, kad vežėjas neatsako už žalą, atsiradusią dėl vėlavimo, jeigu jis įrodo, kad jis ir jo darbuotojai ir atstovai ėmėsi visų prieinamų protingų priemonių žalai išvengti, arba tai, kad jam ar jiems buvo neįmanoma imtis šių priemonių.
Ką dar galime padaryti?
Visada pasiskaityti oro vežėjo bagažo vežimo taisykles – kokius daiktus vežti galima, kokių – ne ir už kuriuos kompensacija nebūtų mokama.
Oro vežėjai siūlo savo klientams papildomas etiketes, kuriose reikia pažymėti vardą, pavardę ir telefoną, ir jas pritvirtinti ant lagamino, tuomet lieka daugiau vilčių, kad dingęs lagaminas sugrįš teisėtam šeimininkui.
Didžioji dalis lagaminų yra juodos spalvos, tad vertėtų atsiminti, kad visada lengviau apibūdinti dingusį bagažą ir jį rasti, jei šis būtų, pvz. oranžinis, arba išskirti jį ryškiu raišteliu.
Jei visgi registruotame bagaže vežate vertingus daiktus, vertėtų juos apdrausti papildomai.
Pavyzdys iš praktikos
Vartotoja skrido iš Vilniaus į Dubliną su persėdimu Kopenhagoje. Atskridus paaiškėjo, kad vartotojos bagažas – dingęs. Vartotoja kreipėsi į pirmąjį skrydžio segmentą vykdžiusias oro linijas, kurios vartotoją nukreipė į antrąsias oro linijas. Pagal Monrealio konvenciją, keleivis arba siuntėjas turi teisę pareikšti ieškinį pirmajam vežėjui, o keleivis arba gavėjas, turintys teisę gauti bagažą arba krovinį, turi teisę pareikšti ieškinį paskutiniam vežėjui, be to, ir kiekvienas iš jų gali pareikšti ieškinį vežėjui, vykdžiusiam vežimą, kurio metu bagažas ar krovinys buvo sunaikintas, prarastas, sugadintas arba vėlavo.
Vartotoja kreipėsi į Europos vartotojų centrą, kuris, surinkęs visą reikiamą bylos medžiagą, perdavė vartotojos pretenziją Europos vartotojų centrui Suomijoje (pagal antrojo vežėjo registracijos vietą), kad šis bendradarbiaudamas su Suomijos oro vežėju, išspręstų vartotojos pretenziją. Įsikišus Europos vartotojų centrų tinklui, vartotoja sėkmingai atgavo didžiąją dalį pinigų.
Ką vartotoja padarė gerai? Ji laiku pateikė savo skundą vežėjui. Skundą pateikė raštu ir pateikė visus kelionės dokumentus. Ką galėjo padaryti daugiau? Trūko daiktų, buvusių dingusiame bagaže, čekių. Saugokite svarbių ir brangių daiktų čekius, net jei garantija jiems jau pasibaigusi! Jei daiktų čekių nebeturėsite, vertė bus nustatoma pagal vidutinę rinkos kainą, atsižvelgiant į nusidėvėjimą.
Tad prisiminkite, kad nepavykus problemos išspręsti su pačiu vežėjų, kreipkitės į Europos vartotojų centrą Lietuvoje (info@ecc.lt, tel. (8-5) 265 0368, www.ecc.lt, Odminių g. 12, 01122 Vilnius). Europos vartotojų centrai veikia 27 Europos Sąjungos šalyse, taip pat Norvegijoje ir Islandijoje. Jie visi sudaro tinklą ir, gindami vartotojų teises, glaudžiai bendradarbiauja tarpusavyje. Europos vartotojų centras padeda Lietuvos Respublikos vartotojui – Europos Sąjungos šalyse nusipirkus netinkamos kokybės prekę ar paslaugą, taip pat užsieniečiui, Europos Sąjungos vartotojui, įsigijusiam netinkamos kokybės prekę ar paslaugą Lietuvoje.
Informaciją parengė
J. Dalinkevičiūtė
Teisininkė patarėja
Europos vartotojų centras
www.ecc.lt