Trumpam grįžkime į 2010 metus, kuomet dėl išsiveržusio ugnikalnio ne vienas įstrigo svečioje šalyje. Europos vartotojų centrų tinklas išleido ataskaitą "Oro keleivių teisių ataskaita 2011 – ugnikalnio išsiveržimo padariniai", kurioje akcentuojami keli ir šiandien svarbūs oro keleivių teisių aspektai.
2010-aisiais metais Eyjafjallajökull ugnikalnio pelenų sukeltas chaosas išbandė oro keleivių teisių veiksnumą. Netrukus po išsiveržimo nusivylę oro keleiviai kreipėsi į oro vežėjus prašydami išspręsti susiklosčiusią padėtį o teisiniai reikalai susiję su "ypatingomis aplinkybėmis" tapo pagrindiniu diskusijų objektu.
Per praėjusius metus, oro keleiviai patyrė ne tik su ugnikalniu susijusių sunkumų, bet ir kitų problemų: sugadintas bagažas, mokesčių susigrąžinimas, sunkumai, susiję skrydžio vėlavimu ir atsisakymu vežti...
Skaičiai: 31% skundų atvejų buvo pasiektas taikus susitarimas tarp oro vežėjo ir vartotojo, vidutinė sėkmingai išspręsto skundo suma 509 eurai. Palyginus su 2009 metais, 2010-aisiais oro keleivių teisių bylų skaičius išaugo 59%. Visa tai parodo, kokią įtaką turėjo ugnikalnio išsiveržimas.
Oro keleiviams primename pagrindines jų teises atšaukus, atidėjus bei neįvykus planuotam skrydžiui, o taip pat, kai jus tiesiog atsisakoma vežti.
Skrydžio atidėjimas. Jeigu numatytas skrydis yra atidedamas:
Aviakompanija keleiviui turi nemokamai pasiūlyti maitinimą, gėrimus, ryšio paslaugas, viešbutį ir transportą (kai pagrįstai tikimasi, kad išvykimo laikas bus ne anksčiau kaip kitą dieną po anksčiau skelbto laiko).
Tačiau jei tenka laukti skrydžio ilgiau nei penkias valandas, turite teisę pasirinktinai per septynias dienas atgauti visą už bilietą jį perkant sumokėtą kainą, už neįvykusios kelionės dalį sumokėtą kainą ir už jau įvykusią kelionės dalį sumokėtą kainą, jei pagal keleivio numatytą planą skrydis nebeteko prasmės.
Pretenzija aviakompanijai turi būti nusiųsta nedelsiant, tačiau konkretus terminas nėra nurodytas, tad galite siųsti grįžę. O štai bagažo sugadinimo atveju pretenziją būtina pateikti ne vėliau kaip per 7 dienas, o bagažo dingimo atveju – ne vėliau kaip per 21 dieną.
Skrydžio atšaukimas dėl blogų oro sąlygų. Jei skrydis atšauktas dėl nenugalimos jėgos aplinkybių (force majeure) (prastos oro sąlygos taip pat laikomos force majeure aplinkybe), aviakompanija neprivalo mokėti keleiviams kompensacijų dėl skrydžio atšaukimo, tačiau aviakompanija turi pareigą rūpintis keleiviais – suteikti jiems maitinimą, gaiviuosius gėrimus, transportą, viešbutį ir kt.
Atsisakymas vežti. Atsisakiusi jus vežti, skrydį vykdanti aviakompanija turi nedelsdama išmokėti kompensaciją atsižvelgiant į atstumą skrydžio atveju, turi nemokamai pasiūlyti maitinimą, gėrimus, ryšio paslaugas, viešbutį ir transportą (bet tik tuomet, kai pagrįstai tikimasi, kad išvykimo laikas bus ne anksčiau kaip kitą dieną), taip pat kaip galima greičiau nukreipti kitu maršrutu į galutinę paskirties vietą panašiomis kelionės sąlygomis.
Išsamiau apie keleivių teises skaitykite čia: https://www.makalius.lt/kelioniu-patarimai/keliautoju-teises/