Oro vežėjas privalo Jus raštu informuoti apie Jūsų teises, jei skrydis atšaukiamas, atidedamas daugiau nei 2 valandoms arba Jus atsisakoma vežti. Šioje informacijoje turi būti nurodyta visa Jums priklausanti pagalba, kompensacijos ir kontaktai, kur kreiptis, jei teisės buvo pažeistos.
Tačiau kadangi dažnai šios informacijos keleiviai tiesiog negauna, Europos vartotojų centras siūlo pasiskaityti apie savo teises skrydį atšaukus ar atsisakius vežti ir iškilus reikalui jomis pasinaudoti.
Jei Jūsų skrydis atšaukiamas, turite teisę:
• Rinktis alternatyvų skrydį į Jūsų vykimo galutinę vietą arba per 7 dienas susigrąžinti už bilietą sumokėtą sumą;
• Gauti nemokamą maitinimą ir gaiviuosius gėrimus, du nemokamus telefono skambučius, galimybę išsiųsti faksą ar el. pašto žinutę;
• Jei skrydis ar grįžimas galimas tik kitą dieną, oro vežėjas privalo pasiūlyti nemokamą apgyvendinimą viešbutyje ir apmokėti transporto išlaidas iki jo ir atgal.
• Jei skrydis atšaukiamas, galite reikalauti 250-600 eurų dydžio kompensacijos (priklausomai nuo skrydžio atstumo). Tačiau kompensacija Jums nepriklauso, jei:
*skrydis atšaukiamas dėl išorinių, nuo oro vežėjo nepriklausančių, priežasčių, pvz., netinkamo skrydžiams oro, politinio nestabilumo situacijų, streikų;
*Jūs buvote informuotas apie skrydžio atšaukimą ne vėliau kaip prieš 14 dienų;
* pasiūlomas Jums tinkantis alternatyvus skrydis panašiu laiku.
Jei Jus atsisakoma vežti:
Tam tikrais atvejais gali nutikti taip, kad oro vežėjas turės atsisakyti vežti tam tikro skrydžio keleivius (pvz., dėl perpildyto lėktuvo ir pan.). Tokiu atveju, pirmiausiai turi būti ieškoma savanorių, kuriems pasiūloma kompensacija už atsisakytą vietą lėktuve. Jei Jūs esate tarp tų, kuriuos atsakoma vežti, turite tokias pačias teises kaip atšaukus skrydį (žiūrėkite aukščiau) ir turite gauti 250-600 eurų dydžio kompensaciją (priklausomai nuo skrydžio atstumo).
Visos šios teisės numatytos 2004 m. Europos Parlamento ir Tarybos Reglamente Nr. 261/2004, kuris taikomas laiku užsiregistravus į reisą į arba iš Europos Sąjungos teritorijoje esantį oro uostą, kai skrydį vykdo Bendrijos vežėjas.
Šios teisės galioja tiek užsakomiesiems reisams, tiek pigių skrydžių oro bendrovėms, tad jei problemų kiltų net ir grįžtant į Lietuvą iš atostogų Egipte, teisės galios, jei skrydis bus vykdomas Bendrijos vežėjo.
Pavyzdys iš praktikos: likus dviems savaitėms iki skrydžio, aviakompanijos darbuotojai keleivei pranešė, kad jos skrydis yra atšaukiamas. Keleivei buvo pasiūlyta skristi kitą dieną, nei numatyta jos nusipirktame biliete. Keleivė sutiko ir, numatytą dieną atvykusi į oro uostą, sužinojo, kad jos lėktuvas jau išskrido. Aviakompanijos atstovai pripažino savo kaltę, nes keleivei pateikė klaidingą datą, tačiau pinigus už neįvykusio skrydžio bilietą išmokėti delsė. Tik įsikišus Europos vartotojų centrui, keleivė atgavo pinigus už lėktuvo bilietą.
Bet kuriuo atveju, pirmiausiai bandykite kilusias problemas spręsti su vežėjo atstovais, arba kreipkitės į vežėją su rašytine pretenzija. Nesulaukę atsakymo arba sulaukę neigiamo atsakymo, kreipkitės į Europos vartotojų centrą Lietuvoje (info@ecc.lt, tel. (8-5) 265 0368, www.ecc.lt, Odminių g. 12, 01122 Vilnius). Europos vartotojų centrai veikia 27 Europos Sąjungos šalyse, taip pat Norvegijoje ir Islandijoje. Jie visi sudaro tinklą ir, gindami vartotojų teises, glaudžiai bendradarbiauja tarpusavyje. Europos vartotojų centras padeda Lietuvos Respublikos vartotojui - Europos Sąjungos šalyse nusipirkus netinkamos kokybės prekę ar paslaugą, taip pat užsieniečiui, Europos Sąjungos vartotojui, įsigijusiam netinkamos kokybės prekę ar paslaugą Lietuvoje.
Informaciją parengė
Europos vartotojų centras
www.ecc.lt